För att förbättra webbplatsen samlas data in. För detta krävs godkännande av cookies.

Inför E-hälsomyndighetens driftavbrott/servicefönster för nationella recept- och läkemedelstjänster, som sträcker sig från lör 27/11 kl 20.00 - sön 28/11 senast kl 11.00, finns en checklista för vårdverksamheter som komplement till tidigare framtagna verksamhetsstödjande dokument.

Före avbrottet

  • Se till att tillräckligt med läkemedel finns att dela ut på plats.
  • Säkra bemanning som täcker behov av läkemedelsutdelning vid utskrivningar med mera.
  • Se till att Läkemedelsjournal i TakeCare och Pascal stämmer överens före driftavbrottets start.
  • Gör akuta beställningar för patienter med öppenvårdsdos senast fredag 26/11.
  • Var särskilt observant på de dospatienter där nyproduktion av dospåsar planeras till vecka 48 för att säkerställa läkemedelstillgång vid eventuell längre driftstörning.
  • Säkra att alla medarbetare som arbetar 26-28/11 vet vilka rutiner som gäller.
  • Se till att pappersrecept finns tillgängligt i nya formatet.
  • Planera in tid och resurser för efterarbete/avstämning när systemet åter är i bruk.

Under avbrottet

  • Observera att aktuell läkemedelslista endast finns åtkomlig i TakeCare.
  • Observera att recept skrivs som vanligt i TakeCare. Dessa lagras och överförs till apoteken efter driftavbrottet.
  • Observera att driftavbrottet påverkar åtkomst till Pascal och möjligheten att göra akutbeställningar.
  • Se till att patient får med sig nyinsatta läkemedel hem/SÄBO. Rutinerna gäller fram till onsdag 1 december.
  • Inga recept expedieras på apotek under driftavbrottet. Endast i yttersta nödfall, då läkemedlet inte finns i läkemedelsförråd och därför inte kan delas till patienten, utfärdas pappersrecept. I dessa fall hänvisas patienter i Region Stockholm till apotek Scheele för expedition.

Mer information